eerste dagen in Rangala - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van eva onnink - WaarBenJij.nu eerste dagen in Rangala - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van eva onnink - WaarBenJij.nu

eerste dagen in Rangala

Door: Eva Onnink

Blijf op de hoogte en volg eva

03 September 2015 | Kenia, Kisumu

03-09-2015

Vandaag gaan we naar Rangala. Dus we moeten onze koffers weer inpakken. Rond 10 uur zouden we vertrekken, maar dat werd natuurlijk half 11 want hier houd niemand zich aan de tijd. Dus om half 11 zaten we met 5 mensen +ongeveer 8 koffers in een redelijk kleine auto. Eerst nog wel even langs de supermarkt want in Rangala heb je zo ongeveer niks. En ik heb eindelijk kunnen pinnen! Dus toen kwamen er nog eens 5 boodschappen tassen bij. Lekker knus dus en dat voor ongeveer 2,5 uur!
Maar na de lange rit kwamen we dus aan bij onze compound en werden weer hartelijk verwelkomd. We werden rondgeleid door de non langs het babyhome (mijn stageplek) de school, de keuken en de wasruimte. Ze vertelde dat iedereen hier een tweede naam kreeg die in verband stond met de tijd waarop je geboren bent. Ik heette otjeno omdat ik snachts geboren ben. Daarna kregen we wat eten en werden we naar ons huisje gebracht. In het huisje hebben we allemaal een eigen kamer met douche en wc dus niks te klagen. Wel zo goed als geen internet dus lekker onbereikbaar. Nadat we onze spullen in de kamers hadden gelegd en we wilden gaan koken viel de stroom uit. Ons zelf maar even vermaakt met een zaklamp tot de stroom weer aan ging en daarna gekookt met z’n alle. Na het eten even mijn kamer gezellig gemaakt met alle foto’s en kaarten die ik gekregen had in Nederland. Daarna een poging gedaan om een film te kijken maar na de tiende keer dat de stroom uitviel en dus ook de film, maar een boek gepakt. Wel redelijk op tijd naar bed gegaan want we moeten morgen om 9 uur gaan stage lopen.

04-09-2015
Vandaag mijn eerste dag stage. We moeten om 9 uur beginnen, en dat was toch best wel weer vroeg in vergelijking met de vorige dagen. Gelukkig maakte de haan me ruim op tijd wakker (toch maar oordopjes gaan gebruiken). Dus ik was netjes om 9 uur op mijn stage. Na alweer een rondleiding door de compound van de non mochten we beginnen op onze stage plekken. Loraine ging naar de baby’s en ik en Mariska bij de kinderen van 1 tot 3. Er stond 1 vrouw op onze groep en ongeveer 9 kinderen. De kinderen waren net uit bed, dus ik ging de bedjes verschonen en Mariska ging met de kinderen spelen. Toen ik klaar was mocht ik ook met de kinderen gaan spelen en kon ik ze gelijk een beetje leren kennen. Om kwart over 11 mochten we een kwartiertje pauze houden. Na de pauze kwamen we terug en mochten we ze eten gaan geven. We kregen allebei een schaal met pap en drie kindjes op een stoeltje voor ons. Tot mijn verbazing kregen ze het helemaal op want het was toch aardig veel. Daarna hebben we de kinderen in bed gelegd en kregen ze nog een flesje melk. Toen ze het ophadden mochten ook wij even wat gaan eten en pauze houden. In de pauze maar even een halfuurtje geslapen want het was toch wel heel vermoeiend. Na onze pauze kwamen we terug en waren de kinderen inmiddels wakker. Dus moesten ze weer verschoond worden en dit keer mocht ik meehelpen. Omdat de luiers een combinatie zijn van doeken die op een bepaalde manier moeten worden vastgeknoopt en een plastic broekje die vaak kapot zijn dus ook weer moeten worden vastgeknoopt, is het toch wel een stuk moeilijker dan in Nederland. Maar na een paar had ik het redelijk onder de knie. Toen mochten we weer lekker met de kinderen gaan spelen tot het ging regenen en wij een stapel truien kregen omdat de kinderen het anders veel te koud kregen (het was nochsteeds ongeveer 25 graden en ik zweette me kapot). dus wij alle kinderen een trui aangedaan, maar daarna moesten we ze ook in bed leggen anders kregen ze het alsnog koud. Toen ze in bed lagen kregen ze nog een flesje met een mengsel van melk en een soort pap. Het was daarna inmiddels half 6 en mochten wij weer terug naar ons huisje. Het regende en onweerde dus de stroom viel weer uit. Maar toen zijn we maar met kaarsjes en zaklampen gaan koken omdat het anders te laat werd. Na het eten werkte de stroom weer een klein beetje mee en hebben we een film kunnen kijken. Toen met Mariska nog even yatzee gespeeld (de rest was inmiddels al naar bed) en daarna zijn wij ook maar naar bed gegaan.

05-09-2015
Vandaag hadden we weekend maar dankzij het gekraai van mijn vriend de haan (we eten vanavond kip denk ik) werd ik toch lekker vroeg wakker. Nog wel even in slaap gevallen totdat er een vrouw ons huis kwam schoonmaken. Na een lekkere koude douche, zijn we met een van de vrouwen die hier werkt naar de markt gegaan. Onderweg kwam de vrouw er heel verbaasd achter dat we bruine vlekjes op onze armen hadden (moedervlekken) en hebben wij met veel moeite uitgelegd wat het nou eigenlijk zijn. Na wat boodschappen gehaald te hebben kwamen we weer terug bij de compound en hebben we allemaal een beetje iets voor ons zelf gedaan.

06-09-2015
Vandaag weer lekker rustig aan gedaan en redelijk kunnen slapen. De coach ging een dagje een vriend opzoeken dus wij zijn met z’n drieën op pad gegaan. Ook in Rangala hebben we een vaste man om te bellen als we vervoer willen dus ik belde hem en hij zou er binnen 10 minuten zijn. Na ongeveer drie kwartier kwam hij eindelijk aan en had zijn vrouw meegenomen, die de muzungu’s (blanke) ook wel wilde ontmoeten. En toen we terug waren hebben we nog heerlijk in het zonnetje gezeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

eva

Actief sinds 17 Juli 2015
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 7862

Voorgaande reizen:

23 Juli 2018 - 13 Augustus 2018

Backpacken in Indonesië

30 Augustus 2015 - 27 November 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: