tussenweek met safari! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van eva onnink - WaarBenJij.nu tussenweek met safari! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van eva onnink - WaarBenJij.nu

tussenweek met safari!

Door: Eva Onnink

Blijf op de hoogte en volg eva

12 Oktober 2015 | Kenia, Kisumu

We zijn aangekomen bij ons huisje in Kisumu. We zitten nu eindelijk in de stad en hebben zelfs een zwembad (heel vervelend). Een goed begin van onze vakantie dus!

De safari:

12-10-2015 (maandag)
Om 8 uur hebben we met de guide van de safari afgesproken bij het winkelcentrum. Na wat eten te hebben gehaald voor onderweg stapten we in het safari busje. Na een hele lange reis kwamen we eindelijk aan bij onze verblijfplaats genaamd: Rhino camp. Per twee personen slapen we hier in een tent met bedden en ingebouwde badkamer, dat noem ik nog eens luxe kamperen! Nadat we de tenten hadden verdeeld (ik en mariska zitten samen in een tent) zijn we even onze spulletjes gaan wegleggen en ons op gaan frissen. Toen even wat met z'n alle wat gegeten, maar daarna snel naar bed want morgen begint de safari!

13-10-2015 (dinsdag)
Vanochtend ging om 5 uur de wekker. Gelukkig is vroeg opstaan echt helemaal mijn ding, dus zat ik om 6 uur met een top humeur aan de ontbijt tafel..... Om half 7 gingen we vertrekken dus stapten we allemaal nog half slapend en met een dikke trui in het busje. De eerste paar minuten zagen we nog niet veel dieren, maar daarna zagen we al snel de eerste van de big five! Namenlijk een grote leeuw. De guide probeerde er zo dicht mogenlijk bij te komen, en dus konden we een paar mooie foto's maken. Ondertussen werd hij via de radio ingelicht over een cheeta die in de buurt zat. Dus redden we er heen. En inderdaad zagen we daar een cheeta weer van heel dichtbij! Toen we verder reden zagen we de tweede van de big five, een grote groep buffels. Onderweg hadden we ook al veel zebra's gezien dus ik vroeg aan de guide waarom ze nou eigenlijk zwart wit gestreept waren. De guide vertelde dat het was als camouflage. Nou ik moet zeggen dat ze inderdaad helemaal niet opvielen door die zwart witte strepen in dat groenen gras..... We reden verder en zagen nog veel antilopes, zwijnen en buffels. Op een gegeven moment hadden we zoveel dezelfde dieren gezien dat ik en de coach onze aandacht er niet meer bij konden houden en een beetje melig werden (oke misschien had de energy drank en dextro er ook wat mee te maken). Dus vond de guide het tijd voor de lunch pauze. We hadden een lunch pakketje meegekregen dus hebben we even met z'n alle gepicknicked onder de boom. Na ongeveer een half uurtje gingen we weer verder. Opeens stopte de guide de auto omdat hij een neushoorn zag. Het duurde ongeveer 10 minuten voordat wij hem zagen (dit gebeurde wel vaker deze safari). Toen de guide er wat dichter naartoe reed bleek het dat het er wel drie waren. Wat heel bijzonder is want in heel de masai mara (en dat is een heel groot gebied) zijn er maar 20. Het gebeurt dus heel vaak dat je er helemaal geen ziet, en wij zagen er gelijk drie. Dit was trouwens de 3e van de big five! Al snel zagen we ook de 4e want we kwamen een groep olifanten tegen. Nu alleen nog de luipaard en we hebebn ze alle vijf gezien. Na de groep olifanten zagen we nog veel giraffen, wat nijlpaarden en een paar krokodillen. Maar helaas geen luipaard. Om 6 uur zijn we weer terug gegaan naar het kamp. Daar hebben we weer wat gegeten met elkaar en gekletst en en toen naar bed want we waren allemaal redelijk kapot.

14-10-2015 (woensdag)
Eigenlijk zouden we vandaag weer heel voeg vertrekken maar gelukkig had de coach geregeld dat we wat later gingen. Om 8 uur vertrokken we weer richting Kisumu. Daarvan reden we nog wel een heel groot stuk door de masai mara en hebben dus ook nog veel dieren gezien. Helaas geen luipaard, maar wel een groep leeuwinnen! Toen we uit de masai mara waren en weer op de normale weg zaten viel ik in slaap. Rond 1 uur werd ik weer wakker en zijn we wat gaan eten. Niet veel later kwamen weer bij ons huisje. Nu we een zwembad hebben moeten we daar natuurlijk ook even gebruik van maken, en dat hebben we de rest van de middag dan ook maar gedaan.
De rest van de vakantie week

15-20-2015 (donderdag)
Vandaag moesten we weer even boodschappen doen en pinnen want alles was weer zo goed als op. Bij het pinnen ging het bij Mariska alleen een klein beetje mis. Daar zijn we dan ook bijna heel de middag mee bezig geweest. Toen we eindelijk terug waren nog even genoten van het zonnetje!!

16-10-2015 (vrijdag)
Vandaag ben ik samen met Mariska gaan winkelen. Maar dan natuurlijk wel op de keniaanse manier! Dus zijn we heel de middag kraampjes langs gelopen op zoek naar iets leuks. Jammer genoeg zijn de afrikaanse vrouwen op sommige plekken wat breeder, dus paste ik veel dingen niet. Maar ik en Mariska hebben na veel zoeken allebei toch nog iets leuks kunnen vinden. Na een geslaagd dagje winkelen zijn we terug gegaan naar ons huisje om ons klaar te maken. We gingen namenlijk uit eten met een oud student van kellebeek die ook naar kenia is geweest, en haar moeder. Na het eten besloten ik en elvera (de oud student) samen met de coach nog even uit te gaan.

17-10-2015 & 18-10-2015
Zaterdag en zondag hebben we vooral nog even genoten van onze laatste paar vrije dagen. Maandag begin ik namenlijk op mijn nieuwe stage! Dus hebben we vooral bij het zwembad gelegen en van het zonnetje genoten. Zondag avond zijn we ook nog uit eten geweest met elvera en haar moeder. En Corry en haar man. Corry is de vrouw die ooit is begonnen met de kenia stage voor studenten van het Kellebeek. Was heel leuk om haar verhalen te horen omdat ze nochsteeds heel veel projecten doet in Kenia. Daarna weer niet telaat naar bed gegaan want morgen dus beginnen op mijn nieuwe stage!!

Safari weetjes:
-Als de giraffe 10 minuten zijn hoofd naar beneden houd gaat hij dood.
- De neushoorn is bijna uitgestorven
- Er bestaat naast de big five ook de little five (vraag me alleen niet welke dieren daarin zitten)
- Olifanten zijn bang voor wespen
- Bij de leeuwen jagen vrouwtjes en brengen het daarna naar het mannetje die vrijwel niks doet, zodat die kan eten (ben ik even blij dat ik geen leeuw ben).
- De lijpaard trekt zijn prooi de boom in om hem vervolgens daar op te eten

Helaas is het hier heel lastig om foto?s op internet te zetten. Voor foto?s van de safari kan je even kijken op: mariskavanthooft.waarbenjij.nu of even langskomen als ik weer terug ben in Nederland :)

• 01 November 2015 - 20:30

Arie:

Goh, zo'n vakantieweek is wel afzien hoor.
    Wat voor bikini heb je gekocht op de markt?
    Ben super benieuwd naar je luipaardfotoos....

Succes met de kids in Kisumu!

• 02 November 2015 - 19:58

Marianne:

Hallo Eefje,

Ben benieuwd naar je afrikaanse dress met hoofdtooi!

LIefs,

Mam

• 12 November 2015 - 08:52

Henkjan:

Lees m nu pas, erg leuk & mooi hoor!
    Enne, welke dieren zitten er dan eigenlijk in die Little Five?? ...

• 13 November 2015 - 10:23

Nina Langenberg:

Hoi Eva

Het is alweer 13 november. Over enkele weken zit het er alweer op. Het lijkt nog zo kort geleden dat we jullie aan het voorbereiden waren voor deze reis.
    Ben zo benieuwd naar jullie ervaringen.
    geniet er nog van.
    Nina

• 15 November 2015 - 15:11

Gert:

ha die Eef

leuk om allemaal te lezen

lijkt me een geweldige ervaring daar

nog veel plezier

(ome) Gert en Yvonne

• 15 November 2015 - 20:17

Fenna 'de Coach':

Ha eef,

Hahaha, je laat me wel lachen. Maar het was top op de saffari! Je bent super bezig!
    Weet jij trouwens hoe een antiloop in het Engels heet?