eerste stage week in kisumu! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van eva onnink - WaarBenJij.nu eerste stage week in kisumu! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van eva onnink - WaarBenJij.nu

eerste stage week in kisumu!

Door: Eva onnink

Blijf op de hoogte en volg eva

19 Oktober 2015 | Kenia, Kisumu

Mijn eerste stage week in Kisumu! Ik ga hier stage lopen op joyland, een school voor zowel kinderen met een lichamelijke handicap als kinderen zonder handicap.

19-10-2015 (maandag)
Vandaag onze eerste stage dag! Of nouja dat dachten we. Want blijkbaar gibgen we alleen even kennis maken met de directeur en de afspraken doornemen. Om 8 uur hadden we afgesproken met de directeur maar die kwam natuurlijk ongeveer een uur laten aanzetten. We hebben ons voorgesteld en we hebben verteld wat wij wilden leren en hij vertelde wat hij van ons verwachtte. Daarna kregen we een rondleiding van een van de leraressen. We gingen langs alle klassen waar elke leraar wat over de klas vertelde en wat voor soort handicap de kinderen hebben. Daarna liet ze ons de huizen van de kinderen zien die hier slapen. Veel gaan er naar huis aan het einde van de dag maar als dat niet mogenlijk is slapen ze hier. De huizen zijn eigenlijk een soort slaapzalen. Er slapen in elk huis ongeveeer 30 kinderen en hebben allemaal 1 huismoeder. Er zijn ongeveer 5 huizen voor de jongen en 5 huizen voor de meisjes. Zeker in de meisjes huizen was het een gezellige boel! Maar toch wel lastig voor te stellen dat ze hier met zoveel meiden op een kamer wonen en dus nooit wat privacy hebben of even alleen kunnen zijn. Na het zien van de huizen gingen we weer terug naar de directeur om gedag te zeggen, en hebben daarna genoten van ons vrije middagje. En dankzij het zonnetje en een zak drop die ik van corry had gekregen (eindelijk weer drop!!!!!) was dat niet heel moeilijk!

20-10-2015 (dinsdag)
Wegens een nationale vrije dag konden we vandaag niet naar onze stage. Dus zijn we een ochtendje gaan stage lopen op de stage plek van loraine (een weeshuis). Loraine was zelf alleen niet mee want die was ziek thuisgebleven. Toen we aankwamen kregen we een rondleiding en zijn we in een van de kamers met de kinderen gaan spelen. Maar al snel moesten we naar buiten want er moest binnen schoon gemaakt worden. Dus gingen we naar buiten, waar het gezellig druk was omdat alle kinderen vrij waren van school. Nadat ik van wat jongens hun handshake had geleerd en van de meiden een paar klapspelletjes ben ik met een paar kinderen pictionary gaab spelen. Natuurlijk wel op z'n afrikaans dus in het zand met een steentje. Ik was verbaasd over de mooie tekeningen die sommige in het zand maakte. Na de lunch heb ik van een meisje nog een paar keniaanse liedjes geleerd en daarna zijn we weer terug gegaan naar ons huisje.

21-10-2015 (woensdag)

Vandaag eindelijk onze echte eerste stage dag. We stonden vandaag samen op de peto class. De kinderen in deze klas hebben allemaal een hersenbeschadingin die of is aangeboren of door een infectie hebben gekregen. Hierdoor zijn ze ook bijna allemaal verlamd. Alleen bij sommige zijn bijvoorbeeld alleen de benen verlamd en bij de anders de armen, of alleen de rechter of linker helft van het lichaam. De kinderen die hier zitten zijn tussen de 5 en 13 jaar en leren alleen de basis dingen. Zoals het alfabet en de cijfers 1-10. Ook word er geleerd hoe ze om kunnen gaan met hun handicap. Een kind die niet kon schrijven met haar handen werd bijvoorbeeld geleerd hoe ze dan kon schrijven met haar voeten. Super goed om te zien! Na de pauze zijn we naar een andere klas gegaan waarvan de helft een handicap had en de andere helft niet. Helaas was de lerares er niet omdat ze moe was, dus stelde iemand voor dat wij maar de les moesten doen. Toen we uitgelegd hadden dat dat misschien niet zo'n goed idee was, heeft gelukkig iemand anders de les overgenomen. Om half 4 was ons dagje weer voorbij en gingen we naar huis.

22-10-2015 (donderdag)

Ook vandaag stonden we sochtend weer in de peto class. Alleen dit keer zijn we smiddags naar de huizen geweest om te kijken of we daar konden helpen. Nu pas konden we zien hoeveel werk die huismoeders eigenlijk hebben. Ze moeten letten op 30 kinderen en ze moet ze leren zelf hun kleren te wassen, zichzelf aan te kleden, zalen schoonmaken, enz. Helaas konden we hierbij niet echt helpen dus zijn we met de kinderen die alleen sochtends les hebben even gaan kletsen en spelen. En om 4 uur weer naar ons huisje.

23-10-2015 (vrijdag)

Vandaag stond ik s'ochtend weer op peto class. Alleen dit keer gingen ze naar de fysio. De fysiotherapeut vertelde ons wat er waarom ze bepaalde dingen deden en verder mochten we een beetje meekijken. Vond het toch wel heel lastig om te zien dat het bij sommige kindjes wel echt pijn deed. Maar zag ook een kind die helemaal trots was dat hij eindelijk op zn benen stond. Dat was dan weer heel mooi om te zien. Het was dus een bijzonder ochtendje. S'middags zijn we weer naar het speel veldje geweest. We raakte jn gesprek met twee jongetjes. Ze waren heel klein door een groeistoornis maar hadden hele grote dromen. De ene wilde bokser worden en de andere piloot. Ook waren ze zo'n beetje de baas van het speelveld. Wat een stoere jongetjes die zich zeker niet laten houden door hun lengte!

24-10-15 (zaterdag)

vandaag even uitgerust van ons eerste stage weekje en weer boodschappen gedaan.

25-10-15 (zondag)

Op stage hadden we het recept gekregen voor chapati's ( soort hartige pannenkoek). Dus dat moesten we natuurlijk even uitproberen! Er zijn een paar borden gesneuveld en de keuken stond een beetje blauw. Maaaar het is ons gelukt :)

• 16 November 2015 - 08:45

Lindy :

Hi Eva,

Wat leuk om je verhaal te lezen! Na wat zoeken op internet, ben ik op je blog gekomen. Ik ben met het Kellebeek project meegeweest in januari 2014 tot april 2014. Al eventjes geleden dus!
    Ik wist helemaal niet dat er een nieuwe groep vertrokken was, ik heb er niks van gelezen.
    Hoe bevalt het je in Kisumu? Fijne plek he?

Ik hoop dat je het naar je zin gaat krijgen op je nieuwe stage!

Groetjes,
    Lindy

• 19 November 2015 - 18:02

Arie:

Hai Eef,
    kom er nu pas toe om wat commentaren te schrijven. Je moeder staat in de file, in de regen, tja dan is kenia zo slecht nog niet.

Volgens mij was de eerste periode harder aanpakken dan nu, lijkt het. (een lerares die er niet was omdat ze moe was, tja)
    Chapati had je toch al eens gemaakt? In het vuur gooien die handel?!

Ben je al aan het aftellen? Wij wel (maar als ik jou was zou ik daar blijven...., sorry Annet en Nina)