stage week in Rangala - Reisverslag uit Rangala, Kenia van eva onnink - WaarBenJij.nu stage week in Rangala - Reisverslag uit Rangala, Kenia van eva onnink - WaarBenJij.nu

stage week in Rangala

Door: Eva Onnink

Blijf op de hoogte en volg eva

07 September 2015 | Kenia, Rangala


07-09-2015 (maandag)
Vandaag mijn tweede stage dag. En dit keer sta ik op de groep zonder Mariska want die loopt vandaag stage op de school. Ik mocht vandaag ook de kinderen wassen. In de gootsteen met een klein beetje water en een mutsje als washandje. Daarna heb ik weer lekker met ze gespeeld. Verder verliep de dag redelijk hetzelfde als vrijdag, alleen beginnen de kinderen me al wel beter te herkennen en weet ik nu ook hun namen dus dat maakt het contact wel een stuk makkelijker. S’avonds ging het weer enorm hard onweren, maar daar beginnen we nu wel aan te wennen. Net als de stroom die s’avonds wel een paar keer uitgaat precies als je je telefoon wil gaan opladen of wil gaan koken. En van alle dieren die hier kruipen, springen en vliegen kijken we ook niet echt meer op.

08-09-2015 (dinsdag)
Vandaag ging ik een dagje stage lopen op de school. Je hebt drie klassen en ik ging naar de middelste klas. De leeftijd van de kinderen was ongeveer 5 jaar. Ook school is heel anders dan in Nederland. Ze zingen bijvoorbeeld heel veel wat ik wel heel erg leuk vind. En ze herhalen alles super vaak, dan gaan ze bijvoorbeeld de letters van het alfabet echt 100 keer achter elkaar opdreunen met z’n alle. En ze kregen ook gelijk wat gedragsregels. Dat als ze naar de wc moeten ze eerst naar de lerares moeten lopen en vragen: teacher, can i please go to the toilet? En ook dit moesten ze weer met z’n alle een paar keer nazeggen. Om kwart voor 11 mochten wij even om pauze (tea break) en kregen de kinderen porridge een soort hele dunne pap. Smiddags kregen ze ook een soort pap maar dan heel erg dik, zo dik dat je het kon breken met een soort spinazie. Na het eten mocht ik in alle schriftjes het huiswerk gaan schrijven en kregen de kinderen les over de family members. Om 4 uur waren we klaar en zijn we naar de markt geweest want op dinsdag was die het grootst. Wat kleine boodschapjes mee genomen en toen weer terug gegaan naar ons huisje om te genieten van weer een van onze creatieve maaltijden.

09-09-2015 (woensdag)
S’ochtends ben ik weer gaan stage lopen op school maar dit keer bij de jongste kinderen. Het was wel lastig dat deze kinderen nog niet echt engels konden maar het was wel weer heel leuk. Ze leerde de letters a & b en als ze het goed hadden geschreven op het bord dan werd er voor hun gezongen en ging het kindje voor het bord dansen. Echt heel erg schattig. Smiddags ben ik weer naar het babyhome geweest waar ik vandaag met een andere vrouw stond dan normaal. Echt een super lieve vrouw die al heel veel had meegemaakt maar zo positief was! Ze zong de hele tijd voor de kinderen en ook ik moest een paar echte Nederlandse kinderliedjes voor haar zingen. We zijn na het stage lopen nog even wat gaan drinken met een man die vroeger ook coach is geweest voor Kellebeek in Kenia en daarna hebben we lekker pannekoeken gebakken. Omdat de douche bij ons allemaal kapot is heb ik vanavond moeten douchen met een tijlte koud water. Echt op de Afrikaanse manier dus……….

10-10-2015 (donderdag)
Weer een ochtendje naar school geweest en dit keer bij de oudste kinderen. Ik mocht eerst een tijdje meekijken tijdens de les en hun werk nakijken. Totdat de lerares heel even weg ging en de kinderen zo ongeveer heel de tent afbraken. Nadat ik de kinderen weer enigszins op hun stoelen had gekregen kwam de lerares gelukkig wel weer snel terug en ging ze verder met de les. Na de pauze ging ik naar het klaslokaal en was de lerares er weer niet. Dus daar zat ik weer samen met al die kinderen. En na 10 minuten kwam een lerares doodleuk vertellen dat ik maar even moest gaan lesgeven, want de lerares was naar de non en ze had geen idee wanneer die klaar was. Nadat ik probeerde uit te leggen dat ik echt geen idee had wat ik die kinderen moest gaan leren zei ze dat ik maar een dictee moest gaan geven, en toen liep ze weg. Dus toen ben ik maar een dictee gaan geven aan die kinderen. Volgens mij had die lerares even in het Swahili uitgelegd dat ze goed naar teacher Evie (eva kunnen ze niet echt uitspreken) moest luisteren want ineens konden ze heel goed luisteren en op hun stoel blijven zitten. Midden in het dictee kwam de lerares weer binnen maar liet mij de rest van het dictee afmaken. Daarna nam ze de les weer over maar toen de kinderen een voor een klanken moesten opzeggen van het bord moest ze toch echt even met een ouder gaan praten en moest ik het maar even overnemen. Heb dus best veel alleen voor de klas gestaan vandaag wat eigenlijk wel eng was maar uiteindelijk wel heel leuk. Omdat ik bij de school woon hoor ik nu ook elke keer als ik buiten loop: there is teacher Evie!!! Smiddags gewoon weer naar het babyhome geweest en om half 6 was ik weer klaar. Savonds nog even een romantische jankfilm gekeken omdat we onze vriendjes toch wel heel erg miste en zijn daarna naar ons bedje gegaan.

11-09-2015 (vrijdag)
Eindelijk zijn onze douches gemaakt dus ik kon vanmorgen weer lekker onder de douche!!! Wel echt ijskoud maarja je kan niet alles hebben natuurlijk. Smiddags viel ik bijna om van de vermoeidheid omdat ik echt heel erg slecht slaap hier, dus maar weer heel eventjes geslapen in de pauze. De rest van de dag ging het toen wel weer redelijk maar helemaal fit was ik nog niet echt dus maar optijd naar bed gegaan en hopen op een goed nachtje slapen dit keer.

12-09-2015 (zaterdag)
Gelukkig eindelijke een keer goed geslapen! Maar we konden niet heel erg lang uitslapen want we gingen vandaag naar Busia met een vriend van Fenna die al vaker met ons mee was gegaan. Fenna ging niet mee want die was ziek. We hadden om half 11 afgesproken aan het einde van de weg en hebben daar met z’n alle gewacht op een bus. We hoefden gelukkig niet lang te wachten en hadden ook alle vier een zitplaats. We hoefden niet lang te reizen met de bus. Tenminste dat dachten we. Want ongeveer na een uur ging de bus echt enorm langzaam rijden. We werden zelfs ingehaald door fietsers en mensen met loopkarren. Dus hebben we ongeveer 3 uur gedaan over de busrit die maar anderhalf uur duurde. Maarja t.i.a (this is Africa). Dus een beetje geïrriteerd kwamen we aan in Busia. Waar we eerst even wat gingen eten. We bestelde friet met kip en kregen uiteindelijk rijst met vlees haha. Daarna naar de supermarkt want we moesten voor de komende week nog eten kopen. Bleek dat daar natuurlijk weer helemaal niks te koop was dus nu word het waarschijnlijk heel de week leven op tomaat en ui en ei wat ze wel heel veel hebben in de buurt. We zouden eigenlijk na het boodschappen doen nog gaan zwemmen maar door onze lange busreis hadden we daar geen tijd meer voor. Dus gingen we even ergens proberen te pinnen maar ook dat lukte niet. Dus eigenlijk waren alle plannen voor vandaag in het water gevallen, maar het was wel een heel gezellig dagje. We waren wel echt doodop van de hele dag lopen door de stad dus ik zal weer lekker slapen vanavond!

13-09-2015 (zondag)
Vandaag gingen we een dagje mee met de man die ook coach is geweest, en waar we deze week al iets mee hadden gedronken. Hij verbleef bij de nonnen, dus daar hebben we even gezeten en daarna heeft hij de omgeving aan ons laten zien. We hebben ook even bij een gezin gezeten met 6 kinderen die hij heel goed kende. We mochten hun huisje van binnen zien. Toch wel raar dat ze daar slapen met z’n alle in een voor ons idee best wel kleine ruimte. Om half 3 waren we weer terug bij zijn verblijfplaats en hadden de nonnen voor ons een lunch gemaakt. Met kip en aardappelen en groenten en ijs en cake….. ben nog nooit zo blij geweest om weer zo lekker te eten. Na de lunch afscheid genomen en weer terug gegaan naar onze compound. We hoefden allemaal geen eten meer

  • 20 September 2015 - 13:25

    Ineke Van De Walle:

    wa t een leuk verslag en voor jou een prachtige ervaring veel plezier en hopelijk goed slapen

  • 27 September 2015 - 15:23

    Henkjan:

    He teacher Evie,
    Heerlijk zo op zondagmiddag je verhalen lezen, blijkbaar liep ik zelfs achter ;-)
    Klinkt allemaal reuze goed wat je aan het doen bent en cool dat dit allemaal kan.
    Ik ga snel weer verder lezen!
    groet, Henkjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

eva

Actief sinds 17 Juli 2015
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 7839

Voorgaande reizen:

23 Juli 2018 - 13 Augustus 2018

Backpacken in Indonesië

30 Augustus 2015 - 27 November 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: